Religie in Zuid-Afrika
Religie is een belangrijk onderdeel van het leven van miljoenen mensen over de hele wereld. Duizenden Afrikanen bekeren zich elke dag tot het christendom en in Afrika ontstaan ​​er elke maand nieuwe religieuze sekten of groepen. Meer dan tien miljoen Joden van over de hele wereld houden elke week de sabbat en miljoenen moslimpelgrims reizen elk jaar naar Mekka in het Midden-Oosten. Ze doen dit omdat ze bepaalde religieuze overtuigingen hebben en omdat hun religies hun leven leiden.
​
Er zijn veel verschillende religies en sommige van hen vieren hun geloof, vertellen hun verhalen en onderwijzen hun principes al duizenden jaren. Mensen kijken naar religie om antwoord te krijgen op vragen alsWaar komt de aarde vandaan?, Waarom zijn we hier?, Waarom gebeuren er slechte dingen met goede mensen? en Wat gebeurt er met ons als we sterven?.
​
Zuid-Afrika wordt de regenboognatie genoemd vanwege de grote verscheidenheid aan mensen, culturen, spirituele tradities en religies. In de Zuid-Afrikaanse grondwet is vrijheid van godsdienst een groot goed en dus is iedereen vrij zijn of haar eigen ​​geloof te belijden, of helemaal niet. Religie en spiritualiteit worden gebruikt om meer begrip en harmonie te creëren in plaats van om mensen te verdelen zoals in het verleden werd gedaan. Men wordt aangemoedigd te leren over en respect te hebben voor de verschillende spirituele gebruiken.
De belangrijkste religies zijn het christendom, de islam, het hindoeïsme, traditionele Afrikaanse religies en het jodendom. De meeste van deze religies werden door de Europese en andere buitenlandse kolonisten gebracht, met uitzondering van de - erg populaire - traditionele Afrikaanse religies, die met hun Noord- en West-Afrikaanse voorouders meekwamen.
​​​​
Dare to discover!
Christendom
Het christendom kwam naar Zuid-Afrika met de Nederlandse en Britse kolonisten in de 17e en 18e eeuw. Mede dankzij missionarissen, die scholen en ziekenhuizen oprichtten, verspreidde het geloof zich snel. Hoewel Zuid-Afrika nooit een officiële staatsgodsdienst heeft gehad, heeft de overheid het christelijk geloof in een groot deel van de vorige eeuw positief aangemoedigd. Ondanks het brede spectrum van Zuid-Afrikaanse religies, beschouwt daardoor 80 % van alle Zuid-Afrikanen zichzelf als christen. Het christendom speelt een centrale rol in het sociale en culturele leven van Zuid-Afrikanen, met kerken die vaak dienen als gemeenschapscentra en plaatsen van steun en hulp.
De grote christelijk protestantse denominatie vindt zijn oorsprong op de dag dat de eerste Nederlandse kolonisten, voet aan wal zetten op Zuid-Afrikaanse bodem onder Jan van Riebeeck in 1962. Vanaf die tijd werd het bekend als de Dutch Reformed Church. Tegenwoordig hebben protestantse kerken in Zuid-Afrika ongeveer 4 miljoen leden. De meesten van hen zijn blanke mensen en mensen met een gemengde etnische achtergrond.
​
Bijna 40% van de zwarte Zuid-Afrikanen is lid van de African Independent Churches, algemeen bekend als de Zionist Christian Churches (ZCC), die maar liefst rond de 4.000 gemeenschappen telt. De ZCC is over het algemeen een mix van traditionele Afrikaanse en protestantse christelijke overtuigingen. Het verschilt sterk van traditionele christelijke overtuigingen.
​
Zo'n 7% van de bevolking is Rooms-Katholiek en​ enkele stromingen die vooral onder de zwarte bevolking de grootste groei doormaken, zijn de pinkstergemeente en charismatische kerken.​
Islam
Circa 1,9% van de Zuid-Afrikaanse bevolking behoort tot de islamitische gemeenschap, die van oorsprong bestaat uit Kaapse Maleiers; de eerste moslims die in de 17e eeuw als slaven en ballingen naar de Kaap werden gebracht. Tegenwoordig zijn de meeste islamieten in Zuid-Afrika Indiase moslims, die in de 19e eeuw als contractarbeiders en kooplieden naar Zuid-Afrika kwamen.
​
De islam heeft een lange geschiedenis in Zuid-Afrika en heeft bijgedragen aan de culturele diversiteit van het land. Moskeeën en islamitische scholen spelen een centrale rol in het religieuze en sociale leven van de moslimgemeenschappen, en de invloed van de islam is zichtbaar in de architectuur, keuken en muziek van Zuid-Afrika.​
Hindoeïsme
Ongeveer 1.1% van de Zuid-Afrikaanse bevolking volgt het hindoeïsme, voornamelijk onder de Indiase gemeenschap. De eerste hindoes arriveerden in de late 19e eeuw als contractarbeiders voor de suikerrietplantages in Natal.
Het hindoeïsme heeft een diepe invloed op de Indiase gemeenschap in Zuid-Afrika, en tempels zijn centrale plekken voor religieuze en culturele activiteiten. Hindoeïstische festivals worden vaak groots gevierd en dragen bij aan de culturele diversiteit van het land, zoals:
-
Diwali: Het festival van licht, dat de overwinning van het goede over het kwade viert. Huizen worden verlicht met lampen, en families komen samen voor feestmaaltijden en vuurwerk.
-
Holi: Het kleurrijke festival van lente en vreugde, waarbij mensen elkaar met gekleurd poeder en water besprenkelen.
-
Navaratri: Een negen dagen durend festival ter ere van de godin Durga, met zang, dans en vasten.
.​​
Traditionele Afrikaanse religies
​
Traditionele Afrikaanse religies worden door ongeveer 4,5% van de bevolking gevolgd en zijn diep geworteld in de culturele tradities van de verschillende etnische groepen. ​De meeste "traditionele" groepen mensen die in Zuid-Afrika wonen, arriveerden ongeveer 1500 jaar geleden vanuit West- en Centraal-Afrika. De meesten van hen waren Bantoe-sprekende mensen en waren de voorouders van veel Zuid-Afrikanen, zoals de Zoeloe en Xhosa.
​
Mondelinge overdracht: De basiswaarden en manier van leven worden mondeling van ouderen op de jongere generatie overgedragen. Het zijn geen religieuze principes, maar een culturele identiteit die van generatie op generatie wordt doorgegeven via verhalen, mythen en sprookjes.
​
Gemeenschap: De gemeenschap is het belangrijkste deel van iemands leven. Deze gemeenschap bestaat uit mensen die dezelfde tradities herinneren en delen. Het individu bestaat alleen binnen de gemeenschap en scheiding ervan is soms erger dan de dood. De morele orde in de gemeenschap creëert een gevoel van veiligheid en orde. Aanhangers geloven in de leiding van de geesten van hun voorouders.
Spirituele leiders: Een spirituele leider is essentieel voor het voortbestaan ​​van de gemeenschap. In de Zulu-cultuur zijn er mystici of sangoma's die verantwoordelijk zijn voor genezing en 'waarzeggerij'. Deze traditionele genezers moeten door voorouders worden opgeroepen. Ze ondergaan een strenge opleiding en leren veel vaardigheden, waaronder het gebruik van kruiden voor genezing en andere, meer mystieke vaardigheden, zoals het vinden van een verborgen voorwerp zonder te weten waar het is.
​
Voorouders: Voorouders maken deel uit van elke belangrijke gebeurtenis, zoals een bruiloft, geboorten en sterfgevallen, maar ook minder belangrijke gebeurtenissen, zoals het krijgen van een baan en het afronden van de universiteit. Tijdens deze gebeurtenissen wordt er meestal een offer gebracht om de voorouders te eren, behagen en bedanken. Voorouders onderhouden een spirituele verbinding met hun levende verwanten. De meeste voorouderlijke geesten zijn over het algemeen goed en aardig. De enige negatieve acties die voorouderlijke geesten ondernemen, is het veroorzaken van kleine ziektes om mensen te waarschuwen dat ze op het verkeerde pad zijn beland. Om deze ongelukkige voorouders tevreden te stellen, worden er meestal offers van bier en vlees gebracht.
​​
Oppergod: Er wordt een Oppergod erkent, maar volgelingen aanbidden hem of haar niet rechtstreeks, omdat ze zich niet waardig genoeg voelen. Daarom vragen ze de voorouders namens hen te communiceren. Het Opperwezen wordt aangeroepen in tijden van grote ontberingen en nood, zoals droogte of epidemieën die de hele gemeenschap kunnen bedreigen, en is de verbinding tussen mensen en hun omgeving.​​
Belangrijkste tradities
-
Er zijn geen vaste feestdagen, maar gemeenschappen houden regelmatig ceremonies en rituelen om de voorouders te eren, vooral tijdens oogsttijd of belangrijke levensgebeurtenissen zoals geboorten, huwelijken en begrafenissen.
-
Veel inheemse gemeenschappen hebben initiatierituelen voor jongeren die de overgang naar volwassenheid markeren, zoals de Xhosa Ulwaluko (besnijdenisritueel voor jongens).
Jodendom
Ongeveer 0.2% van de Zuid-Afrikaanse bevolking is joods. De joodse gemeenschap heeft een rijke geschiedenis en ontstond al enige tijd vóór de ontdekking van Kaap de Goede Hoop, door de deelname van Joodse astronomen en cartografen aan de Portugese ontdekking van de zeeroute naar India. Ze hielpen Bartolomeu Dias en Vasco da Gama die als eersten rond Kaap de Goede Hoop zeilden in 1488 en 1497. Dat gezegd hebbende, begonnen Joden pas in groten getale te arriveren vanaf de jaren 1820.
​
De joodse gemeenschap heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de economie, politiek en cultuur van het land. Synagogen en gemeenschapscentra spelen een centrale rol in het religieuze en sociale leven van Zuid-Afrikaanse Joden.​​
Andere religies & samenwerking
Naast de bovengenoemde religies zijn er ook kleinere gemeenschappen, waaronder kleine, maar groeiende boeddhistische gemeenschappen, die zich voornamelijk concentreren in stedelijke gebieden, een diverse gemeenschap van het bahá'í-geloof, die de eenheid van alle religies en de gelijkheid van de mensheid benadrukt, en verschillende nieuwere religieuze bewegingen.
​
In de geest van de Rainbow Nation is er ook een groeiend aantal interreligieuze samenwerkingen, die begrip en samenwerking tussen de verschillende religieuze gemeenschappen wil bevorderen, zoals SACC en IFAPA. ​SACC (South African Council of Churches) speelt een belangrijke rol in het bevorderen van interreligieuze dialoog en samenwerking. Ze werken samen met andere religieuze organisaties om sociale rechtvaardigheid en vrede te bevorderen. IFAPA (Interfaith Action for Peace in Africa) richt zich op het bevorderen van vrede en begrip tussen verschillende religieuze groepen in Afrika, inclusief Zuid-Afrika.
​​